Astara en Eneco eMobility gaan samen de elektrische rij-uitdaging aan.

Mechelen/Kontich, 20 december 2022 - Vandaag kondigen Astara en Eneco eMobility een samenwerking aan om de uitdagingen van elektrische mobiliteit aan te pakken. De overschakeling naar het elektrisch rijden wordt hierdoor een moeiteloze afhandeling waarbij ook de duurzaamheid niet over het hoofd wordt gezien.

Dit preferred partnership zorgt ervoor dat Astara de beste service kan leveren naar zijn klanten die resoluut kiezen voor elektrische mobiliteit. Dankzij Eneco eMobility worden de Astara-klanten compleet ontzorgd: zowel de aanvraag en installaties van slimme laadpalen, het verzorgen van administratieve en financiële afhandeling van het laden door een abonnementsvrije internationale laadpas als het rijden op echte groene stroom, maken onderdeel uit van het complete aanbod.

Eneco, een producent en leverancier van 100% groene stroom opgewekt door wind & zon, is een pionier in de energietransitie. Dankzij meer dan 380.000 zonnepanelen, 124 windturbines op land en participaties in de 2 grootste windparken op zee (SeaMade en Norther) garandeert zij 100% duurzame en lokaal opgewekte energie aan alle klanten van Astara.

« Voor ons is het heel belangrijk dat de overstap naar elektrisch rijden zo vlot en duurzaam mogelijk verloopt voor onze klanten », aldus Olivier Sermeus, Managing Director Astara Western Europe. «Deze samenwerking met Eneco zorgt allereerst voor een one-stop shopping oplossing waarbij onze klanten worden geholpen doorheen het volledige traject in alle aspecten van de omschakeling naar elektrisch rijden. Daarnaast kiezen we samen ook bewust voor een oplossing met groene energie. »

Het partnership behelst dat Eneco eMobility instaat voor de volledige onboarding van een nieuwe elektrische wagen die door Astara wordt afgeleverd. Van de beoordeling van de elektrische installatie bij de klant thuis, over het kiezen en plaatsen van een slimme laadpaal bij de klant, de ingebruikname van de laadpas tot de administratieve en financiële afhandeling in de achtergrond. Zo is het bijvoorbeeld ook Eneco die bij bedrijfswagens kan zorgen voor de terugbetaling van stroom die in de bedrijfswagen werd geladen.

« Wij zijn zeer verheugd om in zee te kunnen gaan met Astara », zo stelt Leonie Baneke, CEO van Eneco eMobility. « Astara is met zijn gamma een toonaangevend en innovatieve speler als het aankomt op elektrificatie van onze mobiliteit. Als Eneco helpen wehun klanten graag om probleemloos over te schakelen. »

Eneco biedt aan klanten van Astara een volledig service met de installatie van laadpalen die voorzien zijn van load-balancing functies. Deze laadinfrastructuur meet het stroomverbruik van de huishouding van de klant en past daarop automatisch het laadvermogen van de auto aan. Hierdoor zullen klanten slechts in sporadische gevallen hun net-infrastructuur moeten gaan verzwaren. Dit scheelt uiteraard in kosten.

Door het aanbieden van een Astara Charge pas zullen de klanten van Eneco hun wagen kunnen opladen op alle laadpunten in België en Nederland en bij meer dan 250.000 laadpunten in Europa. Deze laadpas wordt aan de klant van Astara aangeboden zonder abonnementskosten, wat een belangrijk financieel voordeel is voor de klant en een echte USP in de markt.

Western Europe

Binnen Astara is de hub Western Europe actief in verschillende landen waar dit partnership verder zal worden uitgerold. Belux is als eerste aan de beurt waarbij een concept werd uitgedacht dat onmiddellijke bruikbaarheid biedt aan de klant. Elke nieuwe EV die wordt afgeleverd, zal meteen een eMobility laadpas gratis (zonder abonnementskost) ter beschikking krijgen. Via een eenvoudige registratie krijgt de klant zo meteen toegang tot meer dan 250.000 laadpunten. In een volgende fase zal het concept ook in andere landen binnen Astara worden uitgerold.

Over Astara

Astara mag, met een aanwezigheid op drie continenten en in meer dan 20 landen, een omzet van € 5,5 miljard en meer dan 230.000 verkochte voertuigen van 30 automerken, een wereldspeler worden genoemd. Om optimaal in te spelen op de steeds sneller evoluerende noden van de mobiliteitssector biedt Astara een overkoepelend ecosysteem voor de distributie- en mobiliteitsactiviteiten. Dat omvat koop-, abonnements- en financieringsformules voor voertuigen, diensten, mobiliteitsmiddelen en connectiviteit, mogelijk gemaakt door nieuwste technologieën die op de markt te vinden zijn.

De hub ASTARA WESTERN EUROPE is binnen Astara verantwoordelijk voor de landen België, Nederland, Luxemburg, Duitsland, Polen, Tsjechië en Slovakije, en deelt dezelfde missie als haar holding. Binnen de distributieafdeling heeft Astara Western Europe 9 merken in de portfolio: Hyundai, Suzuki, SsangYong, Maxus, Isuzu, Mitsubishi, Silence, Microlino en MG. ​

www.astara.com

Over Eneco

Eneco België is een duurzame energie-onderneming die zich richt op de productie en de levering van gas en elektriciteit uit hernieuwbare bronnen zoals zon en wind. Eneco is een toonaangevende speler in de levering en productie van hernieuwbare energie en een van de grootste spelers in de windsector met meer dan 1.000 MW hernieuwbare productiecapaciteit in België, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Eneco is reeds sinds 2011 actief op de Belgische consumentenmarkt en heeft de ambitie om 100% duurzame energie te leveren die opgewekt is op Belgische bodem via 124 windturbines en nu al meer dan 380.000 zonnepanelen. Het bedrijf heeft ook een participatie binnen Norther en SeaMade, de grootste windparken voor de Belgische kust. In totaal levert Eneco België al groene stroom en gas aan meer dan 1 miljoen residentiële aansluitingen en 55.000 zakelijke aansluitingen. Eneco biedt grote en betrouwbare investeringsopportuniteiten voor burgers en voor de lokale gemeenschap dankzij diverse investeringsprogramma’s dat het heeft lopen. Dit gaat van crowdfunding, obligaties en directe participatie via coöperatieven. Eneco gaat nog verder dan het opwekken en verdelen van duurzame stroom: het bedrijf zet ook in op energie-efficiëntie via isolatieprojecten, zonnepanelen, energie-opslag, elektrische laadpalen en ontzorging van elektrische mobiliteit en andere innovatieve producten en diensten. Eneco België werkt met meer dan 350 medewerkers en is gevestigd in Mechelen, Gent en Waver.

Meer info op www.eneco.be

Over Astara Western Europe Newsroom

About astara: The Open Mobility Company

We are an open mobility company, with a human-to-human approach, committed to sustainability.

With a turnover of more than 5 billion euros in 2022, astara offers personal mobility solutions, with options for the different needs of each user depending on the maturity of each market, including all ownership, subscription and car sharing. A mobility ecosystem, backed by data intelligence and supported by the astara platform.

All of this is thanks to astara’s diverse team, with more than 40 nationalities, in 19 countries and 3 continents: Europe, LATAM and Southeast Asia.

For more information about astara, visit www.astara.com

Contacts:

PR & Corporate Communications Manager Astara Western Europe