astara-team presentatie voor Dakar 2024, onder leiding van Laia Sanz en Patricia Pita

• Het duo Laia Sanz-Maurizio Gerini maakt voor het tweede achtereenvolgende jaar deel uit van het astara Team, en Patricia Pita en Paolo Boggioni, die Latijns-Amerikaans talent vertegenwoordigen in de competitie, worden verwelkomd voor hun eerste jaar.
  • Het meest duurzame team in Dakar gaat nog een stap verder in zijn streven naar duurzaamheid door de formulering van de synthetische brandstof die het gebruikt te verbeteren, met als doel een volledige CO2-neutraliteit te bereiken.

Madrid, 15 november 2023 - astara, een van de toonaangevende mobiliteitsbedrijven, presenteerde vandaag op het hoofdkantoor in Madrid haar plannen voor de komende Dakar Rally. In de Dakar Rally, die gepland staat voor januari 2024 in Saoedi-Arabië, zal het astara Team terugkeren met een vernieuwde line-up onder leiding van coureurs Laia Sanz en Patricia Pita, samen met verbeteringen aan hun voertuig, de astara 02 Concept.

Voor het derde achtereenvolgende jaar zet het team in op synthetische brandstof*, dit keer door de formulering te verbeteren om een volledig koolstofneutrale voetafdruk (nul emissies) te bereiken in de competitievoertuigen, vergeleken met 90% in 2023 en 70% in 2022.

De twee rijder-co-piloten voor de auto's zijn Laia Sanz-Maurizio Gerini en Patricia Pita-Paolo Boggioni, met Oscar Fuertes als teamdirecteur. Dit is de eerste keer in Dakar's categorie T1.2 Ultimate dat een team wordt geleid door twee vrouwelijke coureurs.

Laia Sanz, een onbetwist off-road icoon, zal voor het derde achtereenvolgende jaar deelnemen (haar tweede met het astara Team) in de categorie van de auto aan de zijde van de Italiaanse bijrijder Maurizio Gerini, die de waarde van ervaring bijdraagt, terwijl de Uruguayaanse Patricia Pita en de Chileense bijrijder Paolo Boggioni passie en talent naar het team brengen.

Laia Sanz: "Het is een eer om voor het tweede jaar met het astara Team te racen. De evolutie van het voertuig is een belangrijke stap voorwaarts. Het is 100% emissieneutraal, lichter en levert betere prestaties. Met inspanning en doorzettingsvermogen zullen we bereiken wat we ons ten doel hebben gesteld."

Patricia Pita: "Voor het eerst meedoen met een team van dit niveau is een onvoorstelbare droom. Het is een geweldige kans om Laia als teamgenoot te hebben en van haar te leren. Dakar leert ons dat we onze eigen grenzen stellen en dat passie en doorzettingsvermogen je overal kunnen brengen waar je maar wilt."

Het astara Team bestaat uit meer dan 30 mensen van verschillende nationaliteiten en zes ondersteunende voertuigen, die een robuuste structuur vormen om deze Dakar-editie met volledige zekerheid tegemoet te zien.

De nieuwe astara 02 Concept

Het astara Team introduceert de evolutie van zijn competitieauto, de 01 Concept, als de nieuwe astara 02 Concept.

Het doel voor de astara 02 Concept dit jaar is om de T1.2 Ultimate categorie -tweewielaandrijving- te winnen en de duurzaamheid en concurrentiekracht te verbeteren ten opzichte van voorgaande jaren. Met een drooggewicht van 1.580 kilo en aanzienlijke verbeteringen in vermogen, ophanging en aerodynamica is de astara 02 Concept competitiever en efficiënter.

Oscar Fuertes verklaarde: "We zijn erg enthousiast over de verbeteringen van dit jaar. We hebben niet alleen enorme vooruitgang geboekt op het gebied van duurzaamheid, maar dit jaar zullen we ook competitiever zijn dan ooit."

Net als in voorgaande jaren zal het astara-team aan het einde van de competitie de CO2-voetafdruk van het hele team meten, rapporteren en compenseren. Er zal een digitaal platform worden gebruikt om inzicht te geven in de uitstootgegevens en deze te delen, een uniek aanbod onder de teams.

Broeikasgasemissies, zowel direct als indirect, zullen worden geanalyseerd, samen met andere indirecte emissies die worden gegenereerd door derde partijen die betrokken zijn bij de deelname van het team (GHG-protocol scope 1, 2 en 3). Om de voetafdruk verder te verkleinen, zal het team in de editie 2024 ook brandstoffen van hernieuwbare oorsprong gebruiken in alle ondersteunende voertuigen.

De 46e editie van de Dakar Rally, de vijfde die in Saoedi-Arabië wordt gehouden, vindt plaats van 5 tot 19 januari 2024. De rally doorkruist het noordwesten van het land over een route van 5.000 kilometer met uitgestrekte duingebieden van Al-Ula tot Yanbu, aan de oevers van de Rode Zee.

*Over synthetische brandstof

Synthetische brandstof is volledig koolstofneutraal; de impact op het milieu is nul. De CO2 die tijdens de verbranding wordt uitgestoten, is dezelfde als de CO2 die tijdens het productieproces aan de lucht wordt onttrokken.

Bovendien produceert het geen vast afval of microdeeltjes. De productie is gebaseerd op het verkrijgen van synthesegas - met behulp van hernieuwbare energie - dat opeenvolgende chemische processen ondergaat en resulteert in een ecologische vloeibare koolwaterstof die gemakkelijk te gebruiken, op te slaan en te transporteren is.

De energie-efficiëntie van synthetische brandstof is 12% hoger dan die van benzine.

Over astara: De open mobiliteitsonderneming

Wij zijn een open mobiliteitsbedrijf, met een mens-tot-mens benadering, toegewijd aan duurzaamheid.

Met een omzet van meer dan 5 miljard euro in 2022 biedt astara oplossingen voor persoonlijke mobiliteit, met opties voor de verschillende behoeften van elke gebruiker, afhankelijk van de maturiteit van elke markt, waaronder volledig eigendom, abonnement en autodelen. Een mobiliteitsecosysteem, ondersteund door data-intelligentie en ondersteund door het astara platform.

Dit is allemaal te danken aan astara's diverse team van 3.000 medewerkers, met meer dan 40 nationaliteiten, in 19 landen en 3 continenten: Europa, LATAM en Zuidoost-Azië.

Meer informatie over astara op www.astara.com

Over het astara-team

astara Team is een competitief raceteam dat in 2021 werd opgericht om deel te nemen aan de Dakar Rally. Het team wil aantonen dat technologische uitmuntendheid en competitie op hoog niveau hand in hand kunnen gaan met respect voor het milieu en diversiteit. Dit is de derde Dakar voor het astara Team, dat deelneemt met twee astara 02 Concept-voertuigen, een 2WD buggy aangedreven door e-brandstof.

Laia Sanz-Maurizio Gerini en Patricia Pita-Paolo Boggioni strijden op het hoogste niveau met een efficiënte en milieuvriendelijke mobiliteitsoplossing met als doel te winnen in hun categorie, T1.2 Ultimate. De Rally Dakar 2024 vindt voor het vijfde achtereenvolgende jaar plaats in Saoedi-Arabië, en begint op 5 januari in de oude stad Al-Ula, richting het Lege Kwartier, en eindigt op 19 januari in Yanbu, langs de oevers van de Rode Zee. Ga voor meer informatie over astara Team naar: www.astarateam.com/

Volg ons op sociale media:

Instagram @Astaramobility

Twitter @Astaramobility

EN_Dossier_AstaraDakar_2024.pdf

PDF - 21 Mb

Over Astara Western Europe Newsroom

About astara: The Open Mobility Company

We are an open mobility company, with a human-to-human approach, committed to sustainability.

With a turnover of more than 5 billion euros in 2022, astara offers personal mobility solutions, with options for the different needs of each user depending on the maturity of each market, including all ownership, subscription and car sharing. A mobility ecosystem, backed by data intelligence and supported by the astara platform.

All of this is thanks to astara’s diverse team, with more than 40 nationalities, in 19 countries and 3 continents: Europe, LATAM and Southeast Asia.

For more information about astara, visit www.astara.com

Contacts:

PR & Corporate Communications Manager Astara Western Europe